Winkels open: hoe de draad weer oppakken in de fashion retail?

Na een lange tijd gesloten te zijn hebben de niet-essentiële winkels groen licht van de overheid gekregen, de winkels mogen weer open. Het is weer mogelijk om fysiek te winkelen, hoewel dit alleen mogelijk is op afspraak. De mogelijkheid om producten te bestellen via middels het Click & Collect systeem gold al, een optie die vooral gebruikt werd door de grotere winkelketens. Kleinere ketens en winkels beschikken in deze tijd niet allemaal over een webshop en dat biedt dan weer mogelijkheden aan de ketens die dat wel inzetten.

Ondanks dit positieve bericht hebben de winkels op dit moment het nog steeds erg zwaar te verduren. De mogelijkheid om op afspraak 2 bezoekers te winkel te laten betreden zorgt ervoor dat winkelketen in de fashion ‘’overbemand’’ dienen te zijn. In een onzekere tijd als deze waarbij kosten van onder andere personeel hoog oplopen lijken de winkels nauwelijks het hoofd boven water te houden. Om de fashionbranche een steun in de rug te geven hierbij een aantal tips.

Hoe nu verder in de fashion- en retailbranche?

1. Tijdelijk en flexibel personeel

Het is begrijpelijk dat u juist tijdens de lockdown hebt moeten inkorten op het personeel. De maatregelen van de overheid zijn afhankelijk van de besmettingscijfers. Hoewel iedereen zo voorzichtig als mogelijk omgaat met de restricties, kunnen deze weer veranderen in het nadeel van uw bedrijf en het personeel. Door tijdelijk en flexibel personeel in te zetten kunt u zonder te hoge kosten en langdurige contracten bezoekers op afspraak optimaal bedienen nu de winkels open zijn. Door een recruitmentbureau in te schakelen kunt u de mogelijkheden bespreken, flexibel personeel inzetten, personeelskosten laag houden en de klantervaringen hoog houden.

2. Online shop en alternatieve betalingsmethodes

Webshops zijn al langere tijd een bekend fenomeen. Sinds de sluitingen van de winkels tijdens de lockdown is pas echt gebleken van hoe groot belang deze online shops zijn voor de winkelhouder. Hoewel de winkels open zijn kunnen ondernemers het beste op dit moment hun webwinkels en betalingsmogelijkheden gaan uitbreiden. IDEAL, Mollie, Adyen en Klarna zijn hierin een aantal bekende leveranciers van online betalingssystemen. De mogelijkheid om achteraf te betalen is daarnaast erg populair bij de grootste groep van online kopers, de leeftijdsgroep van 25- tot 44-jarigen.

3. Private shopping

De huidige maatregelen zorgen ervoor dat er een limiet is voor het aantal winkelbezoekers. Daarnaast is het moeilijk in te schatten hoeveel bezoekers er verwacht kunnen worden op welke momenten van de dag.

Om optimaal met de maatregelen om te gaan en de verkoopcijfers per bezoeker hoog te houden is het aan te raden om private shopping te hanteren. Door dit te communiceren naar de vaste klanten is het mogelijk de verkoopcijfers op pijl te houden en de klantervaring van de vaste klanten hoog te houden.

4. Contactloos ophalen

Om de verkopen te verhogen, uw (winkel)personeel optimaal in te zetten en de klanten te blijven bedienen is contactloos ophalen van aankopen (nog steeds) aan te raden. Om het aantal personen rondom en in uw winkel laag te houden en bezoekers de maatregel van 1,5 meter te garanderen het advies een pick-up point op afstand van de reguliere ingang te gebruiken.