Blog: Het werk als Recruitment Consultant_header

Het werk van een Recruitment Consultant

Achter de schermen van de jacht naar talent

 

Als je denkt aan een Recruitment Consultant, ook wel 360º Consultant, denk je misschien aan iemand die simpelweg cv's doorzoekt en sollicitatiegesprekken afneemt. Maar achter de schermen van deze rol gebeurt er veel meer. Er schuilt een wereld van veelzijdigheid, uitdagingen en beloningen onder de oppervlakte van ons werk.

In de snel veranderende zakelijke wereld van vandaag worden consultants steeds meer gezien als veelzijdige experts. Ze bieden niet alleen gespecialiseerde kennis, maar zijn ook in staat om een breed scala aan vaardigheden en perspectieven te combineren tot een sterk geheel. Laten we eens dieper ingaan op wat dit betekent en hoe het de recruitment- en consultancybranche transformeert.

Talent identificeren en aantrekken

Het hart van het werk van een Consultant is inderdaad het vinden van de juiste mensen voor de juiste banen. Een groot deel van de taken van Consultants behelst het doorzoeken van databases, het screenen van cv’s, het voeren van kennismakings- en sollicitatiegesprekken en evalueren van kennis en vaardigheden voor de perfecte match. Het vinden van getalenteerde mensen is de basistaak, en zeker een belangrijk onderdeel van het proces. Echter, dit is slechts het begin van het gehele proces.

 

Warme relaties opbouwen en beheren

Voor een Consultant draait alles om relaties. Of het nu gaat om het opbouwen van een netwerk van getalenteerde kandidaten of het cultiveren van sterke banden met klanten, de basis is hetzelfde. Je bouwt, beheert en benut de verbindingen. Consultants zijn meester in het leggen van deze verbindingen.
Zoals gezegd blijft het tegenwoordig niet bij het leggen van deze verbindingen. In deze veranderende tijden zijn ook de wensen en behoeften van zowel kandidaten als klanten veranderlijk. Om de persoon tegenover je zo goed mogelijk te kunnen helpen moet je voortdurend in gesprek blijven. Je stelt de juiste vragen en geeft de juiste adviezen om de relaties warm te houden.
Wanneer de relatie warm is, is er ook meer ruimte om te onderhandelen. De Consultant speelt een cruciale rol in de onderhandeling over zaken als het salaris, de primaire voorwaarden en eventuele secundaire arbeidsvoorwaarden.

 

Duurzame relaties en inzetbaarheid creëren

De Consultant van vandaag de dag weerspiegelt de groeiende behoefte aan flexibiliteit, veelzijdigheid en diepgang in de branches. Waar klanten voorheen voornamelijk zochten naar specialisten, zijn hun behoeften breder geworden. Ze verwachten van Consultants dat deze volwaardige partners zijn, die in staat zijn een breed scala aan uitdagingen aan te pakken. Een partner die hen kan begeleiden naar duurzaam succes bij de werving en de retentie van personeel.  

 

Strategieën opstellen

Elke klant en vacature is uniek. Slechts een strategie toepassen op iedere vacature is een recept voor falen. Een consultant moet dus flexibel te werk kunnen gaan. Het vinden van de ideale kandidaat vereist een strategische en unieke aanpak. Consultants moeten creatief omgaan met de middelen die ze hebben en innovatieve methoden gebruiken om talent aan te trekken.
Hiervoor is kennis nodig van de arbeidsmarkt in het zoekgebied van de klant. Waar bevinden deze zich en hoe wensen zij benaderd te worden? Zijn deze kandidaten actief op zoek naar werk, of zijn ze passief en moet je ze benaderen over een functie waarvan ze nog niet wisten dat ze ernaar op zoek waren? Wat zij belangrijk vinden is goede voorkennis om te hebben. Hiermee kun je ze makkelijker over de streep trekken om de keuze te maken. En welk middel werkt het beste voor deze functiegroep? Benader je ze via sociale media, of organiseer je een evenement om deze talenten te vinden?
Nee, er is geen gouden methode die werkt voor elke klant, kandidaat, vacature, omgeving en moment. Net zoals dat elke klant verschilt van de andere, en net zoals elke kandidaat verschilt van de volgende, is de beste aanpak ook heel erg afhankelijk van de trends en ontwikkelingen binnen de arbeidsmarkt.

 

Volgen van trends en ontwikkelingen

Omdat de wereld van Werving & Selectie voortdurend evolueert, moeten Consultants op de hoogte blijven van de laatste trends en ontwikkelingen in de (lokale) arbeidsmarkt. Wereldgebeurtenissen hebben bijvoorbeeld invloed op het keuzegedrag van zowel kandidaten als klanten. De rol van Recruitment Consultant is een 360°-rol, dus zijn de effecten op beide groepen belangrijk.
Maar niet alleen wereldgebeurtenissen hebben effect op hoe de arbeidsmarkt zich ontwikkelt. Denk aan nieuwe technologieën, zoals kunstmatige intelligentie, veranderende wervingspraktijken, verschuivingen in de vraag naar bepaalde vaardigheden, of eisen die gesteld worden aan werkgevers wat betreft inclusiviteit en flexibiliteit. Professionele Recruitment Consultants houden continu een vinger aan de pols. Ze lezen zich in, wonen lezingen en evenementen bij en passen deze nieuwe inzichten toe in hun strategische plan van aanpak.

 

Hectiek en voldoening

Het leven van een Consultant is zowel hectisch als dynamisch. Ze kunnen te maken hebben met tientallen vacatures en kandidaten op een dag. Het vermogen om te multitasken en prioriteiten te stellen is essentieel om succesvol te zijn.
Ondanks de hectiek en de vele uitdagingen in de veranderende arbeidsmarkt is het werk als Consultant ook buitengewoon lonend. Het vinden van de ideale match tussen kandidaat en werkgever verandert levens. Het gevoel dat voortkomt uit het helpen van anderen bij het bereiken van hun professionele doelen geeft voldoening. 

 

Tot slot

Terwijl de wereld blijft evolueren en veranderen, zullen Consultants een essentiële rol blijven spelen bij het helpen van organisaties om zich aan te passen, te innoveren en te gedijen in een steeds complexere zakelijke omgeving. Hun vermogen om een 360°-perspectief te bieden zal van onschatbare waarde zijn in de wereld van morgen.

Kortom, het leven van een Consultant is een constante balans tussen het opbouwen van relaties, het identificeren van talent, strategisch denken en het leveren van waarde aan zowel kandidaten als klanten. Het is een rol die zowel uitdagend als bevredigend is, en één die een diepgaande impact heeft op zowel individuen als organisaties.

Wilt u meer weten wat Grafton Recruitment (Gi Group Holding) te bieden heeft en hoe we elkaar kunnen helpen om mensenlevens te veranderen? Ik kom graag met u in contact. Bel mij op +316-22672017 of stuur mij een e-mail op hans.westerman@grafton.com.

Contactgegevens Hans Westerman

 

Header en preview-afbeelding zijn gemaakt door Novum Visuals.